باغ عدن

پیام های کوتاه

مدتها قبل که دستفروشان و متکدیان مترو هنوز، ساماندهی نشده بودند - یعنی توسط ' شرکت بهره برداری مترو '، ثبت نام نگشته و برای خودشان، کار می کردند - بسیار متینتر و آرامتر بوده و سعی در برقراری روابط دوستانه تری با مسافران، داشتند؛ اما بوی پول که به مشام ' شهرداری '، برسد، دیگر، فراموش می کند وظیفه قانونی محوله اش چیست: ' رفع سد معبر و ایجاد نظم در شهر و معابر '. پس، برای خود، کیسه دوخته و به خیال خویش، ' وزارت کار 'ی می شود، برای بیکاران.

اکنون دیگر، دستفروشان و حتی متکدیان مترو برای خود، کار نمی کنند. هر آن چه که به فروش رسانده یا گدائی می کنند به جیب مسئولان ' شرکت بهره برداری مترو '، روانه می گردد. در گذشته، شاهد درگیریهای مسئولان مترو و دستفروشان بودیم؛ اما اخیرا، این موضوع کمتر دیده شده و بیشتر شاهدیم یکی از نیروهای پلیس مترو، گوشه ای ایستاده و به رصد کردن مردم حاضر در محل، پرداخته و با دیدن چهره ناآشنای دستفروشان یا متکدیان، آنها را برای تحقیقات و آشنائی مقدماتی، به دفتر پلیس، هدایت می کند. بعد، با بیان ' تخلف ' محسوب شدن عمل ایشان - از نظر قانونی - به نحوی، به دنبال دادن پیشنهاد همکاری به شکلی جدید و ساماندهی شده، به دستفروش یا متکدی مذکور، می گردد.

در صورت توافق دوجانبه، ایشان به مسئولان مترو، معرفی و برای استخدام پنهانی، به عنوان ' دستفروش ' یا ' متکدی '، آماده می گردند. از آنجائی که آنها اکنون، جزئی از کارکنان ' سیستم حمل و نقل مترو '، به حساب می آیند، باید خود را با خواسته ها و تمایلات مسئولان آن، تطابق دهند. اول از همه، باید وانمود کنند که بدون مجوز، مشغول کار دستفروشی یا تکدیگری، هستند؛ چرا که استخدام و به کارگیری این گونه افراد توسط ' شهرداری '، خلاف وظیفه قانونی ایست که بر عهده اش، نهاده شده؛ این یعنی' ایجاد سد معبر و اختلال در نظم شهری ' در مقابل ' رفع سد معبر و ایجاد نظم '.

دوم، انجام وظیفه ' ارشاد و آزار و اذیت دختران و زنان بدپوشش مترو 'ست. تصور کنید زنان دستفروشی را که با وجود داشتن روابط نامشروع با کارمندان مترو - به عنوان یکی از شرایط کار، در آن مکان - سعی در ارشاد دیگران، نمایند. چقدر مضحک خواهد بود! البته این وظیفه ایست محوله از جانب ' پلیس مترو '. حتی در این مورد، چنان به آنها، مصونیت داده شده که با وقاحت تمام، چشم در چشم مسافران دختر و زن تنها، دوخته و لفظ ' فاحشه ' و انواع الفاظ رکیک را به کار می برند؛ چرا که مطمئنند در صورت شکایت مسافر نگونبخت به ' پلیس مترو '، آنها هم، همین کار را ادامه و دستفروشان و متکدیان هتاک را فراری داده و از دستگیر کردنشان، امتناع می ورزند.

در هر صورت، آنها پس از ساماندهی، تبدیل می شوند به عروسکهای خیمه شب بازی مسئولان مترو و پلیس آن. به یاد این حرف، افتادم که در رژیم گذشته، ' سگهای آمریکائی ' نسبت به خود مردم ایران، مصونیت بیشتری داشته اند. اکنون، به دستفروشان و متکدیان مترو ، چنان مصونیتی اعطاء گردیده که به راحتی، هر گونه عمل مجرمانه ای را مرتکب و بعد، توسط کارمندان مترو و پلیس آن، فراری داده می شوند.

اگر گمان می کنید دختری متوهم هستم که هذیان می بافد، کافیست به این مطلب که در تاریخ ۱۰ مرداد ماه ۹۵، در سایت ' ایرنا '، تحت عنوان ' ثبت نام از دستفروشان مترو، جهت ساماندهی '، منتشر گردیده است، مراجعه نمائید و ایضا، به مطلب ' برخورد خوشایند ' شهرداری تهران ' با دستفروشان مترو ' - منتشر شده در سایت ' خبرگزاری خانه ملت '، به تاریخ ۱ مهر ۹۶. اکنون، تمامی این گفته ها توسط ' شهرداری تهران '، به ثمر نشسته و ' شرکت بهره برداری مترو ' طی قراردادی با ' پلیس مترو '، در حال شناسائی دستفروشان و متکدیان، در میان مسافران، بوده و حتی به شناسائی مسافرانی که به نظر می رسد از استعداد فعالیت، در این حوزه، برخوردارند، پرداخته و به فرموده خود ایشان، ' ساماندهی ' می گردند تا به منبع درآمدی، برای ' شهرداری تهران '، تبدیل شوند.

اما اینکه چرا مدام، از بلندگوی ایستگاههای مترو، در حال شنیدن این جمله، هستیم که: ' لطفا جهت حفظ آرامش و امنیت ایستگاهها، از خرید از دستفروشان و کمک به متکدیان، خودداری فرمائید. '، پاسخ این است: ' شهرداری تهران ' ' وزارت کار ' نبوده و هیچ گونه وظیفه ای تحت عنوان ' اشتغالزائی '، ندارد و این تصمیم به ساماندهی و عمل بدان، خلاف وظیفه قانونی ایشان که ' رفع سد معبر و ایجاد نظم ' است، می باشد. در واقع، هدف از اعلام مداوم این جمله توسط ' شرکت بهره برداری مترو ' - به عنوان زیرمجموعه ای از ' شهرداری ' - تبرئه نمودن خویش است از تخلفی که انجام داده و همچنان، می دهد.

پس، شهروندان گرامی تهران! بدانید هر آن چه دستفروشان و متکدیان آن از ناحیه شما، به جیب می زنند به کیسه عوامل ' شهرداری تهران '، وارد خواهد شد. بنابراین، جهت از میان برداشتن مزاحمتها و آزار و اذیتهائی که از جانب این خودفروشان، به نوامیس مردم ایران، روا داده می شود، حقیقتا، از خرید از دستفروشان و کمک به متکدیان آن، خودداری فرمائید؛ چرا که نوامیس و فرزندان شما نیز، از این وسیله، برای عبور و مرور، استفاده خواهند کرد. به علاوه، ' شهرداری ' به اندازه کافی، از ناحیه مالیات بستن بر درآمدها، عوارض و ...، به کسب درآمد، می پردازد و نه تنها، هنگام اخذ مالیات و ...، رئوف نیست؛ بلکه اهمیتی هم، نمی دهد صاحبان مشاغل مشمول پرداخت مالیات با این تولیدات و فروش خارج از شبکه، چگونه متضرر می شوند.

  • ۹۶/۱۱/۲۶
  • بنده خدا
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.